عصب کشی دندان ، نجات مغز و ریشه دندان

عصب کشی دندان یک پروسه درمانی می باشد ، که برای درمان ریشه های عفونی به کار می رود. در این پروسه عصب یا ریشه عفونی از درون دندان شما خارج شده و آن ناحیه به طور کامل تمیز می شود تا از هر گونه آثار عفونت پاک شود. دندانپزشک با استفاده از یک خمیر یا پرکننده مخصوص جای خالی عصب را پر کرده و درمان شما کامل می شود. عصب کشی دندان زمانی نیاز است ، که باکتری ها و میکروب های درون دهان به ریشه و عصب شما وارد شوند و باعث عفونت ریشه آن گردند. این اتفاق معمولا زمانی می افتد ، که حفره ای در دندان شما درمان نشده بماند یا بر اثر فشار شکستگی یا ترکی ایجاد شود. برای انجام این پروسه در تهران می توانید به یکی از بهترین دندان پزشکان تهران دکتر روزبه روزبیانی مراجعه کنید.

نشانه های نیاز به عصب کشی دندان

در برخی موارد افراد هیچ علائمی ندارند و متوجه این موضوع که عصب عفونی دارند نمی شوند. اما یک سری نشانه ها وجود دارد ، که در صورت مشاهده آنها باید به دندانپزشکان سراسر تهران و ایران برای عصب کشی دندان مراجعه کنید. این نشانه ها عبارتند از:

  • درد مداوم که از بین نمیرود:بسیاری از بیماری های مربوط به ناحیه دهان درد را به همراه دارند ، اما اگر درد شما در عمق دندان می باشد و از بین نمی رود به احتمال زیاد نیاز به یک اقدام جدی دارید. ناراحتی شما ممکن است به سایر نواحی فک و صورت نیز انتقال یابد.
  • حساسیت به گرما و سرما:در صورتی که هنگام نوشیدن قهوه داغ یا خوردن بستنی درد احساس می کنید یعنی نیاز دارید ، که عصب کشی دندان در تهران را انجام دهید. در صورتی که در شما بیش از چند ثانیه ادامه پیدا کند ، این گفته صحت بیشتری می یابد.
  • تورم لثه:هنگامی که عصب شما عفونی می شود ناحیه اطراف را نیز آلوده می کند ، بنابرین لثه شما نیز دچار تورم و سوزش می گردد.
  • جوش زدن روی لثه:ممکن است جوش هایی روی لثه شما ایجاد شود. همچنین چرک درون جوش شما از طریق آن جوش تخلیه می گردد و مزه و بو بدی ایجاد می کند.
  • تورم فک:برخی اوقات چرک موجود در ناحیه عفونی تخلیه نمی شود و نتیجه آن ورم کردن فک شما خواهد بود.
  • تغییر رنگ:در برخی موارد هنگامی که عصب شما عفونی می شود ، دندان شما رنگ تیره تری به خود خواهد گرفت. این اتفاق به دلیل خونرسانی ضعیف اتفاق می افتد.
  • درد هنگام ایجاد فشار:در صورتی که هنگام غذا خوردن و دست زدن به دندان دردی در آن ایجاد شود. به احتمال زیاد عصب های اطراف ریشه آسیب دیده و شما نیاز به انجام عصب کشی دندان دارید.
  • شکستگی یا ترک:اگر بر اثر حادثه ای دندان خود را شکسته اید به عنوان مثال هنگام ورزش یا گاز گرفتن جسمی سخت چرک و باکتری می تواند وارد آن شکستگی شود. این امر باعث ایجاد عفونت می گردد.
  • از دست دادن دندان:احتمال دارد دندان عفونی شما لق بنظر برسد و این مشکل به این دلیل است ، که چرک درون عصب و ریشه می تواند باعث نرم شدن استخوان پشتیبان آن گردد. به همین دلیل ممکن است لق شود یا بی افتد.

 

عصب کشی دندان - دکتر روزبه روزبیانی

 

چگونه برای روت کانال تراپی آماده شویم؟

شما می توانید قبل از شروع این پروسه هر گونه سوالی داشتید از دندانپزشک خود یا سایر دندان پزشکان که عصب کشی دندان در تهران را انجام می دهند بپرسید تا از همه مراحل و اتفاقات آگاه شوید. حال به چند نکته برای آماده شدن قبل از این پروسه می پردازیم:

  • مصرف داروهای خود را دقیق بر اساس تجویز پزشک انجام دهید:قبل از پروسه برای شما آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهاب تجویز خواهد شد تا عصب کشی دندان های شما را ساده تر کند. مخصوصا اگر شدت عفونت شما بسیار زیاد می باشد.
  • سیگار نکشید:استفاده از محصولات حاوی تنباکو باعث اختلال در توانایی بدن برای بهبود و درمان خود می گردد. تا چند روز یا هفته قبل از پروسه درمانی سیگار را کنار بگذارید یا آن را ترک کنید ؛ زیرا به طور کلی برای بدن شما بهتر است.
  • غذای سالم بخورید:به دلیل استفاده از بی حسی موضعی دهان شما تا چند ساعت بعد از عمل بی حس خواهد بود برای همین بهتر است ؛ با کمی فاصله قبل از انجام عصب کشی دندان غذای سالمی بخورید.

این پروسه چقدر زمان می برد؟

بسته به مقدار چرک و عفونت در ناحیه بیماری این پروسه می تواند بین یک الی دو جلسه زمان ببرد. به طور میانگین این پروسه در تهران و مطب های سراسر ایران بین 30 الی 60 دقیقه زمان می برد. در صورتی که آن را روی ناحیه وسیعتر با عصب های بیشتر انجام دهید به زمان بیشتری حدود یک و نیم ساعت نیاز دارید.

 

عصب کشی دندان دکتر روزبیانی در تهران

 

پروسه عصب کشی دندان

قبل از آغاز پروسه درمانی دندانپزشک شما یک تصویر برداری با اشعه ایکس از ناحیه عفونی دهان شما انجام می دهد. این کار کمک می کند تا مقدار و شدت آسیب وارد شده مشخص شود و تعیین کند که آیا عصب کشی دندان درمان مناسبی برای حل آن می باشد؟ حال قدم به قدم مراحلی که در طول پروسه درمانی شما سپری خواهد شد را شرح می دهیم:

  1. بی حسی:نخست بی حسی موضعی بر روی منطقه عفونی انجام می شود تا باعث از بین رفتن درد گردد. در عین حال برخی داروها در دندانپزشکی استفاده می شود ، تا شما ریلکس باشید و خونسردی خود را حفظ کنید. از جمله این داروها می توان به اکسید نیتروس ، آرام بخش های خوراکی و آرام بخش های تزریقی اشاره کرد. در صورتی که شما از استرس هنگام انجام این عمل زیبایی رنج ببرید پزشک استفاده از آرام بخش را به شما پیشنهاد می کند.
  2. قرار دادن سد:قبل از آغاز عصب کشی دندان در تهران سد کشی بر روی ناحیه عفونی قرار می گیرد. این کار باعث ایزوله شدن ناحیه عفونی ریشه و خشک ماندن آن در زمان انجام پروسه می گردد.
  3. حفره دسترسی:در مرحله بعد حفره ای در دندان شما ایجاد می شود تا اجازه دسترسی به ریشه را به دندانپزشک بدهد.
  4. خارج کردن پالپ دندان:با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی عصب ها ، رگ ها و بافت های عفونی خارج می شوند.
  5. شکل دادن کانال دندان:بعد از خارج کردن پالپ حفره آن و کانال ریشه تمیز و خالی از عفونت می شود. سپس برای تمیز تر بودن کار فرم آن نیز کاملا تغییر می کند تا به شکل ایده آل در بیاید.
  6. پر کردن کانال:پس از انجام مراحل تخلیه کانال خالی ریشه با استفاده از ماده خمیری مخصوص پر می شود. نام این ماده گوتا پرکا می باشد.
  7. بستن دندان:بعد از آن یک پر کننده موقت استفاده می شود تا راه ورود دوباره باکتری ها را به دندان ببندد.
  8. قرار دادن آخرین لایه ترمیمی:در اکثر موارد بعد از عصب کشی دندان شما به یک تاج دندان نیز نیاز خواهید داشت تا قدرت گاز گرفتن خود را دوباره به دست بیاورید. این تاج ها معمولا شخصی سازی می شوند و ساخت آنها حدود دو الی سه هفته زمان می برد. بعد از اتمام ساخت آن پر کننده موقتی برداشته می شود و تاج دائمی جایگزین می گردد. در برخی موارد نیز ممکن است شما بتوانید مستقیم بعد از اتمام پروسه تاج خود را دریافت کنید و پزشک آن را برای شما جای گزاری کند.

بسیاری از افراد می ترسند که بعد از این پروسه دچار درد در آن ناحیه شوند. هرچند بر خلاف باور این افراد به دلیل خارج شدن منبع عفونت در همان لحظه و به طور ناگهانی درد کاملا از بین می رود و باعث احساس راحتی در شخص می گردد. در صورتی که بعد از اتمام پروسه احساس تیر کشیدن در ناحیه درمان شده کردید سریعا با دکتر تماس بگیرید و او را مطلع کنید. همچنین برای انجام بدون درد و عوارض عصب کشی دندان در تهران می توانید به بهترین دندانپزشک ایران دکتر روزبه روزبیانی مراجعه کنید.

 

 

عصب کشی دندان در تهران - دکتر روزبه روزبیانی

 

بعد از این عمل چه اتفاقی می افتد

در حالی که نباید هیچگونه دردی بعد از انجام این پروسه مخصوصا با مراجعه به یکی از بهترین دندانپزشک های تهران در زمینه عصب کشی دندان احساس کنید ، اما ممکن است دندان شما تا چند روز بعد از آن کمی حساس شود. این علائم طبیعی هستند و به راحتی با استفاده از مسکن ها تجویز شده یا بدون نسخه قابل حل می باشند. در بعضی از موارد خاص عوارض بین یک الی دو هفته به جا میماند.

مزایا این پروسه چیست؟

دلایل بسیار زیادی برای انتخاب کردن این روش درمانی وجود دارد. برخی از این دلایل و مزیت ها عبارتند از:

  • جلوگیری از پخش شدن عفونت
  • بهبود علائم مربوط به عفونت دندان
  • کاهش ریسک آسیب به استخوان فک
  • از بین بردن نیاز به کشیدن دندان

عوارض و ریسک های عصب کشی دندان

در برخی موارد این روش درمانی می تواند عوارضی نیز داشته باشد. مخصوصا در صورتی که مزان آسیب دیدگی دندان شما برای این پروسه درمانی بسیار زیاد باشد و درمان شما با شکست مواجه شود. برخی عوارض آن عبارتند از:

  • درد
  • تورم لثه
  • ترشحات و چرک
  • تغییر رنگ دندان
  • جوش روی لثه
  • مشکل سینوسی

ریکاوری بعد از عصب کشی دندان

به طور کلی ریکاوری بعد از این پروسه کمتر از یک هفته زمان می برد. احتمال احساس مقدار کمی درد و ناراحتی وجود دارد ، که در صورت مراجعه به دکتر روزبه روزبیانی یکی از بهترین  دندانپزشکان تهران در زمینه عصب کشی دندان و با استفاده از دارو قابل حل است. در صورتی که از درد شدید رنج می برید و بیش از یک هفته به طول انجامیده به دکتر خود اطلاع دهید. بعد از انجام عصب کشی  شما برای غذا خوردن مشکلی ندارید اما تا چند ساعت بعد از اتمام آن دهان شما بی حس خواهد بود ؛ بنابرین بهتر است صبر کنید تا بی حسی شما از بین برود. ترجیحا برای چند روز اول از غذاهایی مانند پاستا ، پوره سیبزمینی یا ماست و کلا غذاهای نرم استفاده کنید. سپس میتوانید با گذشت زمان و بهبود و راحتی بیشتر خود سایر غذاها را دورباره مصرف کنید.

هزینه نسبی عصب کشی دندان

اگر بخواهیم در رابطه با جنبه های اقتصادی این پروسه صحبت کنیم هزینه کلی آن می تواند به وسیله مواردی مانند شدت مشکل و سختی درمان آن و همچنین تعداد دندان های بیمار و اینکه کدام یک از آنها مشکل پیدا کرده است تحت تاثیر قرار بگیرد. به طور کلی ان روش درمانی به نسبت مقرون بصرفه می باشد و هزینه کمتری نسبت به جایگزین های خود مانند کشیدن دندان و غیره دارد. دلیل اصلی آن نیز این است که عصب کشی دندان می تواند کارایی و سلامت دندان طبیعی شما را بازیابی کند ، اما با کشیدن آن شما نیاز به یک جایگزین مانند ایمپلنت یا انواع دیگر از پروتزها دارید و در نتیجه هزینه کلی درمان ریشه دندان ارزان تر است. همچنین هزینه کشیدن دندان می تواند به دلیل نیاز به چند پروسه دیگر و مواردی مانند پل دندان و تاج ها رو به افزایش قیمت برود. بنابراین تا زمانی که می توان دندان را درمان نمود به دنبال کشیدن آن نروید که موضوعی مهم است و توسط تمام دندانپزشکان به شما توصیه می شود.

در صورتی که عصب کشی دندان را انجام ندهید چه اتفاقی رخ می دهد ؟

در صورتی که شما هر چه سریع تر به درمان مشکل عفونت در ریشه دندان نپردازید می تواند در سایر بخش های بدن شما به آرامی پخش شود. بعد از اینکه عفونت در مناطق دیگر بدن نیز ایجاد شد می تواند مشکلات مختلف که در برخی موارد تهدید جدی برای سلامتی هستند ایجاد کند. در صورتی که به مشکل مبتلا بودید و عفونت در دندان شما وجود داشت نیاز دارید تا هر چه سریع تر قبل از رخ دادن مشکل شدید تر به دندانپزشک مراجعه نمایید. با مراجعه به متخصص دهان و دندان درمان برروی دندان شما صورت می گیرد و عفونت بعد از درمان ریشه دندان از بدن شما خارج می شود.

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها