جرم گیری دندان

جرم گیری دندان برای پاک کردن و از بین بردن پلاک ها انجام می شود. در این پروسه با استفاده از یکسری تکنیک ها و روش ها و با استفاده از مواد خاص این پاکسازی صورت می گیرد. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم و تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. بنابر این در صورتی که کثیفی و آلودگی زیادی را در دهان خود مشاهده می کنید و تصمیم به انجام جرم گیری دندان دارید در ادامه این متن با ما همراه باشید. برای انجام این پروسه مانند سایر پروسه ها نیاز به داشتن یکسری اطلاعات و دانسته ها دارید ، که به کار شما خواهند آمد. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا شما را یاری نماییم. همچنین جهت اقدام به انجام جرم گیری دندان در تهران می توانید به بهترین دندانپزشک تهران دکتر روزبه روزبیانی مراجعه نمایید.

 

جرم گیری دندان - دکتر روزبه روزبیانی

 

پلاک چیست و چرا باید جرم گیری دندان را انجام دهیم؟

به طور کلی پلاک ها آلودگی هایی هستند که برروی سطح دندان های شما ایجاد می شوند. شما می توانید این آلودگی ها را با داشتن و رعایت کردن بهداشت دهان و ویزیت و چکاپ مرتب با دندانپزشک از خود دور نگهدارید. تا به حال دقت کرده اید ، که بعد از یک پاکسازی یا جرم گیری دندان چقدر به زیبایی لبخند و پاکیزگی دهان خود اضافه می کنید. باید بدانید همواره با گذشت زمان و بعد از مدتی مشاهده می کنید ، که دهان و لبخند شما دوباره شروع به آلوده شدن و تغییر رنگ به زرد می کنند. آن زردی و لایه آلودگی همان پلاک ها هستند بافتی پوسته مانند که دندان ها را می پوشانند و باعث آلوده شدن دهان شما می شوند.

این لایه غشا مانند از باکتری ها و تجمع آنها در کنار هم شکل می گیرد. این آلودگی ها می توانند هم بالا و هم پایین خط لثه شما ایجاد شوند. نکته جالب درباره آنها این است ، که امکان دارد برخی افراد به آنها اهمیت ندهند. در صورتی که حتی اگر زشتی آنها دیده نشود یا به طور کلی برای شخص مهم نباشد ، اما این باکتری ها می توانند به سلامت دهان شما با گذر زمان آسیب بزنند و در صورتی که از بین نروند و نادیده گرفته شوند مشکلات جدی برای شما ایجاد می نمایند. بنابراین بهتر است هر چه زودتر برای انجام جرم گیری دندان در تهران به دکتر روزبه روزبیانی یکی از بهترین دندانپزشکان تهران مراجعه کنید.

بهترین راه برای جرم گیری دندان و از بین بردن پلاک ها

راحت ترین و ساده ترین کاری که از دست شما برای دوری از این مشکل بر می آید. مسواک زدن آن هم به طور مرتب و حداقل دوبار در روز می باشد. شما باید این کار را ترجیحا با یک مسواک با برس نرم که آن را هر 3 الی 4 ماه یکبار زمانی که برس آن کهنه و فرسوده می شود عوض می کنید انجام دهید. شما می توانید از یک مسواک برقی که از مسواک عادی برای از بین بردن این آلودگی ها و جرم گیری دندان مناسب تر است استفاده نمایید. همه انواع این مسواک ها که ابزار مناسبی برای جرم گیری دندان در دارو خانه های سراسر تهران در دسترس می باشند. همچنین همیشه قبل از مسواک زدن از نخ استفاده نمایید ؛ زیرا این کار باعث جدا شدن برخی از آلودگی ها و یا سست شدن تکیه گاه سایر آنها می شود تا با استفاده از مسواک آن ها را از بین ببرید و دهان خود را پاکیزه کنید. برای استفاده صحیح و بهینه از نخ دندان باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای شروع شما نیاز دارید ، که حدود 45 سانتی متر نخ را جدا کنید و آن را دور دو انگشت دو دست خود بپیچید.
  2. بعد از آن شما باید نخ را بین دو انگشت شست و اشاره خود نگهدارید و به آرامی و با احتیاط آن را بین دو دندان فرو کنید.
  3. نخ را به شکل یک C در کنار یکی از آنها قرار دهید.
  4. سپس به آرامی و با احتیاط نخ را بالا و پایین ببرید. توجه داشته باشید که از کشیدن آن با سرعت زیاد یا کوبیدن آن و استفاده از نیرو بیهوده و بی رویه در این پروسه خودداری نمایید.
  5. در نهایت این پروسه را به شکل کامل برای همه آنها از جمله آخرین دندان تکرار کنید تا به خوبی جرم گیری دندان را به ساده ترین روش ممکن انجام دهید.

 

جرمگیری دندان - دکتر روزبه روزبیانی

 

بعد از اینکه پروسه استفاده شما از نخ به طور کامل تمام شد. حال شما نیاز دارید تا برای پاکیزگی نهایی و کامل به مسواک زدن بپردازید. شما نیاز دارید ، که هر بار مسواک زدن شما به مدت 2 دقیقه به طول بیانجامد تا اطمینان حاصل کنید ، که همه باکتری ها و آلودگی ها از بین رفته اند. برای انجام این کار به روش صحیح نیز با ما در ادامه همراه باشید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به مقدار کم تقریبا یک چهارم تا نصف بند انگشت بر رو مسواک خود خمیر دندان بریزید. این مقدار برای کودکان به اندازه یک دانه برنج می باشد.
  2. مسواک خود را با یک زاویه 45 درجه از لثه خود نگهدارید.
  3. مسواک را در یک دایره حرکتی کوچک تقریبا به اندازه یکی از دندان های خود حرکت دهید به آرامی و با لطافت آنها را تمیز کنید.
  4. سطح جلو ، بالا و روی آنها را به خوبی و با دقت دونه به دونه تمیز کنید و دقت داشته باشید که پاکسازی زبان را نیز فراموش نکنید ؛ زیرا از اهمیت بالایی برای حفظ بهداشت دهان برخوردار است و درصد بالای از باکتری های دهان بر روی زبان شما جمع می شوند.
  5. برای تمیز کردن پشت دندان های جلویی مسواک را به حال عمودی در یک دایره حرکتی کوچک به آرامی به بالا و پایین ببرید.

متاسفانه مشکل اینجا است که بعد از این همه پاکسازی و جرم گیری دندان با استفاده از ابزارهای مختلفی که در اختیار ما هستند. این آلودگی ها می توانند به سرعت و با گذشت کمی زمان دوباره شکل بگیرند و دهان را آلوده کنند. یکسری از متخصصان نیز می گویند که روش های خانگی دیگری نیز برای جرم گیری دندان ها وجود دارد ، که می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

🦷 رضایت مراجعه کننده دانمارکی از دکتر روزبیانی بابت جرمگیری دندان

چگونه از شکل گیری این آلودگی ها جلوگیری کنیم

تنها راه برای این کار رعایت صحیح بهداشت دهان و انجام پروسه هایی مانند جرم گیری دندان به صورت حرفه ای می باشد. همچنین برای جلوگیری از شکل گیری این آلودگی ها ملاقات و چکاپ مرتب با دندانپزشک نیز از ضرورت ها است. در صورتی که به دکتر روزبه روزبیانی برای جرم گیری دندان و یا چکاپ در تهران مراجعه کنید او با استفاده از ابزارها و مواد مخصوص آنها را پاکسازی می کند. ضمنا امکان دارد ، که برای درمان و انجام بهتر جرم گیری دندان و همچنین جلوگیری یا کند کردن شکل گیری دوباره این لایه های باکتری از روش درمان فلورایدی نیز استفاده نمایند.

این کار از پوسیدگی نیز جلوگیری می کند. تحقیقات نیز نشان می دهند ، که جویدن آدامس های شیرین شده با سوربیتول یا زایلتول در بین وعده های غذایی میتواند به جلوگیری از شکل گیری پلاک ها کمک کند. توجه داشته باشید ، که تنها از این نوع خاص آدامس استفاده نمایید و از مصرف آدامس های حاوی شکر اجتناب کنید ؛ زیرا باعث شکل گیری و افزایش تولید باکتری می شوند. همچنین مصرف کمتر مقدار شکر به طور کلی و داشتن یک رژیم غذایی سالم و کم شکر می تواند به بهداشت دهان و جلوگیری از شکل گیری پلاک ها کمک کند تا دیگر به جرم گیری دندان ها نیاز نداشته باشید. در ضمن سایر ابزارها مانند دهان شویه ها و نخ می توانند کمک خوبی به پاکسازی دندان از این آلودگی ها بنمایند. این ابزار های جرمگیری دندان در تهران در داروخانه ها و مراکز مربوط قابل دسترسی می باشند.

در چه زمانی نیاز به جرم گیری دندان دارید ؟

به طور کلی زمانی که شما دچار بیماری های دهان و دندان حاد باشید و دندان های شما شدیدا و بیش از حد آلوده با جرم و پلاک ها باشند دندانپزشک این روش درمان را به شما پیشنهاد می کند. با استفاده از این روش شما می توانید موارد آسیب رسان را از دهان خود پاک کنید و سلامت و بهداشت دهان و دندان خود را داشته باشید و از هر گونه مشکل به دور بمانید. به طور کلی اگر بخواهیم بیماری های دندان و لثه را توصیف کنیم زمانی می باشد که باکتری ها و پلاک ها برروی دندان و لثه قرار میگیرند و باعث می شوند که لثه شما عقب نشینی کند و این موضوع بسیار خطرناک است. به همین دلیل است که باید قبل از دیر شدن و در زمان مناسب با انجام پروسه جرم گیری دندان اقدام به درمان این مشکلات بنمایید.

به طور کلی بعد از ایجاد این مشکل یک فاصله بین لثه و دندان ها ایجاد می شود که فضایی را فراهم می سازد تا مقدار بیشتری پلاک و باکتری در آن ناحیه جمع شده و باعث ایجاد مشکلات متعددی شوند. نکته مهم نیز این است که شما نمی توانید این باکتری ها را با استفاده از مسواک در خانه از بین ببرید و توانایی دسترسی به آن را ندارید ؛ به همین دلیل است که دندانپزشکان همیشه توصیه می کنند که به طور مرتب از نخ دندان استفاده نمایید زیرا با استفاده از آن ها می توان به نواحی که مسواک به آن دسترسی ندارد دست یافت. همچنین در صورتی که این بیماری ها را درمان نکنید ممکن است باعث رخ دادن مشکلات زیر شوند :

  • از دست دادن و مرده شدن بافت و استخوان
  • از دست دادن دندان
  • لق شدن دندان
  • جا به جایی محل قرار گیری دندان ها

 

جرم گیری دندان - دکتر روزبه روزبیانی

 

جرم گیری دندان چه مزایایی دارد ؟

جرمگیری دندان یکی از روش‌ های مراقبت از بهداشت دهان و حفظ سلامت دندان ‌ها است. این فرآیند ، که به عنوان دندان ‌پزشکی پیشگیرانه نیز شناخته می ‌شود ، به موارد زیر می ‌تواند کمک کند :

پیشگیری از عقب نشینی دندان: جرم‌ گیری به عنوان یک فرآیند پیشگیرانه می ‌تواند از عقب رفتن دندان‌ها جلوگیری کند. این مشکل اغلب ناشی از تجمع ترکیبات معدنی رنگی در سطح دندان است. با جلوگیری از این تجمعات ، می ‌توان از زیبایی دندان حفظ کرد.

کاهش احتمال بروز تضعیف دندان: جرم ‌گیری با کاهش تجمع پلاک دندانی (لایه‌ لزج و بی ‌رنگ که با باکتری‌ ها و ذرات غذایی در دهان ترکیب می ‌شود) می ‌تواند به کاهش احتمال بروز تضعیف دندان کمک کند. پلاک باعث ایجاد اسید های ضعیف می‌ شود که می ‌توانند به استخوان دندان آسیب بزنند و باعث این مشکل شوند.

حفظ عایق طبیعی: جرم ‌گیری دندان می ‌تواند به حفظ عایق طبیعی دندان ‌ها در برابر باکتری‌ ها و اسیدهای تشکیل‌ دهنده این مشکل کمک کند. این به ویژه برای سطوح بین دندان ‌ها و در دندان ‌های درخشان (دندان ‌های سفید) حیاتی است.

پیشگیری از بد بو دهان: تجمع پلاک و باکتری ‌ها در دهان می‌ تواند باعث بوی نامطبوع دهان شود. با استفاده از جرم ‌گیری می ‌توان بوی ناپسند را کاهش داد و به حفظ تازگی نفس کمک کرد.

کاهش احتمال التهاب لثه: جرمگیری دندان به کاهش التهابات لثه کمک کرده و از ایجاد مشکلات لثه نظیر خونریزی ، قرمزی و تورم جلوگیری می‌ کند. لثه‌ های سالم مهم برای حفظ سلامت دندان ‌ها و استخوان دهان هستند.

تقویت بهداشت دهان: جرم ‌گیری دندان به بهبود عادات بهداشت دهانی کمک کرده و افراد را به مراقبت منظم و صحیح از دندان ‌ها ترغیب می ‌کند.

اگرچه جرم ‌گیری مفید است ، این فرآیند به تنهایی کافی نیست ، و باید با فرآیندهای دندان‌پزشکی دوره‌ ای همچون تمیزی دندان حرفه‌ ای ، ارزیابی‌ های دوره ‌ای ، دوره های چکاپ هر شش ماه یکبار و شیوه‌ های بهداشت دهانی مناسب ترکیب شود.

هرچند وقت یکبار لازم است جرم گیری انجام شود؟

زمانی که نیاز به جرم گیری دندان‌ها پیش می‌آید بستگی به عواملی مانند نوع بزاق، توجه و مراقبت شخصی از دندان‌ها، روش مسواک زدن، و استفاده از نخ دندان دارد و برای هر فرد متفاوت است.

افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری می‌کنند و مراقبت مناسبی از دندان‌هایشان دارند، ممکن است نیاز کمتری به جرم گیری داشته باشند و فواصل زمانی بین مراجعاتشان برای جرم گیری طولانی‌تر باشد.

اما اگر فرد به بهداشت دهان و دندان خود توجه کمتری داشته باشد یا از مسواک زدن مناسب استفاده نکند، ممکن است نیاز به جرم گیری دندان‌هایش بیشتر باشد و فواصل زمانی بین مراجعاتش برای جرم گیری کوتاه‌تر باشد.

به هر حال، برای حفظ سلامت دهان و دندان، توصیه می‌شود که هر فرد سالی یک بار برای جرم گیری دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کرده و جرم‌هایی که با مسواک تمیز نمی‌شوند را با استفاده از تجهیزات دندانپزشکی پاک کند.

 

جرمگیری دندان دکتر روزبیانی در تهران

 

آیا خمیر دندان ضد جرم مفید است؟

خمیر دندان‌ های ضد جرم که در بازار موجودند ، ممکن است تا حدی به پاک کردن رنگ و لک ه‌های رسوبی که روی دندان‌ ها می‌توانند ایجاد شوند (مانند زنگ دندان یا stain) کمک کنند.

اما استفاده مداوم از این نوع خمیرها به جهت جرم گیری دندان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا این خمیرها حاوی مقادیر زیادی مواد ساینده هستند که می‌توانند خراش‌های بسیار ریز روی سطح دندان ایجاد کرده و به عنوان نتیجه، زمینه‌ای را برای چسبندگی بیشتر پلاک و باکتری‌ها فراهم کنند. علاوه بر این، ممکن است باعث آسیب به مینای دندان و ایجاد حساسیت دندانی شوند.

بروساژ چیست؟

بروساژ فرایندی است که پس از جرم‌گیری برای ایجاد سطحی صاف و صیقلی روی دندان و حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که به سطح دندان چسبندگی کمتری دارند، انجام می‌شود.

در این فرایند، دندانپزشک ابتدا دندان را به خمیر مخصوصی آغشته کرده و سپس با استفاده از برسی کوچک که روی یک دستگاه چرخشی خاص نصب می‌شود، سطح دندان را بروساژ می‌کند.

لازم به ذکر است که جرم‌ گیری دندان یک اقدام درمانی برای حذف رسوبات رنگی و املاح چسبیده به دندان‌ها است و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی کامل دندان‌ها را داشت. البته پس از از بین رفتن لایه جرم، مقداری تغییر رنگ محسوس خواهد بود.

آیا جرم‌گیری دندان خطرناک است و به لثه و دندان آسیب می‌رساند؟

یکی از باورهای نادرست درباره جرم‌گیری این است که این فرایند موجب آسیب و از بین رفتن مینای دندان شده و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

اما حقیقت این است که جرم دندان محل تجمع و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌هاست و باعث از بین رفتن بافت نگهدارنده دندان در لثه می‌شود که نهایتاً به پوسیدگی و لق شدن دندان‌ها منجر می‌شود.

تنها راه حل حذف جرم از روی دندان و پیشگیری از عواقب آن، جرم‌گیری است. دستگاه جرم‌گیری فقط جرم دندان را برمی‌دارد و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند.

برخی نیز معتقدند که جرم‌ گیری دندان باعث لق شدن دندان می‌شود. در این باره باید گفت، افرادی که دندان‌های سالمی دارند و به موقع جرم‌گیری می‌کنند، هیچ‌گاه دچار لق شدن دندان نمی‌شوند. اما افرادی که به جرم‌گیری بی‌توجهی کرده‌اند و جرم زیادی روی دندان‌هایشان جمع شده است، این جرم موجب تحلیل بافت نگهدارنده دندان شده و دندان‌ها از قبل لق شده‌اند. اما به دلیل انباشتگی جرم و چسبیدن دندان‌ها به هم، فرد این لقی را حس نمی‌کرده و پس از برداشتن جرم متوجه آن می‌شود.

در هنگام جرم‌گیری خونریزی ممکن است رخ دهد که امری طبیعی است، اما برخی افراد به دلیل ناآگاهی آن را به‌عنوان صدمه به لثه و عامل کنده شدن لثه از روی دندان‌هایشان می‌دانند.

اگر دندان‌ ها را جرم‌گیری نکنیم ، چه اتفاقی می‌افتد؟

تجمع جرم و آلودگی روی سطح دندان باعث می‌ شود که این جرم‌ ها به تدریج انباشته شده و سلامت دندان‌ ها و لثه‌ های ما را به خطر بیندازد. زمانی که جرم‌ گیری دندان صورت نگیرد و جرم‌ها برای مدت طولانی روی دندان باقی بمانند، استخوانی که دندان را نگه می‌دارد و لثه‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و این امر می‌تواند منجر به شل شدن و پوسیدگی دندان‌ها شود. به علاوه، عدم توجه به برداشتن جرم‌ها باعث تیرگی رنگ دندان‌ها می‌شود و به آنها ظاهری نازک و زشت می‌بخشد.

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها